jij centraal, assertief en zelfbewust

Assertiviteit en zelfvertrouwen

Gerda den Admirant Werken aan je zelfvertrouwen Reactie plaatsen

onzeker meisje

Assertiviteit en zelfvertrouwen  zijn een broertje en zusje van elkaar.

Assertiviteit is de pittige broer van het zusje Zelfvertrouwen. Ze horen bij elkaar!

Van beide eigenschappen is een voldoende dosis prettig en een overdosis voor jezelf en je omgeving onuitstaanbaar!

Lees verder hoe je assertiviteit en zelfvertrouwen in balans houdt!

Wat is assertiviteit?

Assertieve mensen hebben geleerd om voor zichzelf op te komen. Je laat toch niet over jezelf heenlopen? Of wel? Het is niet voor iedereen een vanzelfsprekende eigenschap om assertief te zijn.

Is het eigenlijk wel nodig, vraag jij je misschien af? Kan het niet een beetje minder?

Iedereen kent die super assertieve mensen uit zijn omgeving die overal een mening over hebben en die gevraagd en ongevraagd ook uiten.

Ze komen soms heel irritant over.

Maar iedereen kent ook mensen die veel te weinig voor zichzelf en hun mening durven uitkomen.

Misschien ben jij wel zo iemand die graag iets vaker je mond open zou willen doen, maar denkt dat jouw mening niet belangrijk is.

Die collega die altijd haantje de voorste is, heeft meestal gelijk het hoogste woord.

Of dat teamlid, die klasgenoot, je broer of zus, zijn je altijd voor.

Ze weten dat jij je altijd wel schikt en luistert naar de gangbare mening en houden daarom al bij voorbaat geen rekening met jou!

Te weinig assertiviteit?

Denk niet dat jij de enige bent die moeite heeft met op tijd je mond open te doen. Ik kan je vertellen dat bijna iedereen wel eens last heeft van te weinig voor zichzelf en zijn mening uit  te durven komen.

Ik herken het van de tijd dat ik in de thuiszorg meedraaide en we maandelijks een teamoverleg hadden.

Alle cliënten die extra aandacht nodig hadden werden besproken en hoewel ik best soms wat had willen zeggen waren anderen me meestal voor.

onzekere man

Op den duur verwachten ze dan geen bijdrage meer van jou! En wanneer  je dan toch je mond lostrekt ben je meestal net te laat!  Of zit je met een kleur als vuur met alle ogen op jou gericht en komt er net niet uit wat je had willen zeggen.

Je vraagt je terecht af hoe je assertiever kunt worden en daarmee ook kunt werken aan je zelfvertrouwen.

Hoe werk je aan vermeerderen van assertiviteit?

Veel mensen zijn je voorgegaan met deze vraag en gelukkig zijn er ook verschillende mensen die zich gebogen hebben over dit probleem. Er zijn wel degelijk antwoorden op! Sommige mensen slaan door.

Mensen die heel assertief zijn geworden komen regelmatig agressief over. Dat wil je natuurlijk ook niet.

Ik ben diverse keren kennissen of familieleden tegen gekomen over wie ik mij verbaasde.

Ze waren naar een therapeut geweest die ze had geleerd om beter voor zichzelf op te komen. Het contact bleek ineens veel minder prettig te verlopen.

Medewerking aan een gezamenlijk project werd niet meer verleend en dat meestal zonder opgaaf van redenen.

Men had namelijk geleerd dat het belangrijk was om je eigen grenzen aan te geven.

Natuurlijk is eigen grenzen aangeven één van de pijlers die te maken heeft met opkomen voor jezelf, maar probeer altijd menselijk te blijven en prettig in de omgang.

Dat is wel de kunst van de balans weten te bewaren!

2 mensen heftig in gesprek

Wanneer jij degene bent die altijd “ja” zegt als jij gevraagd wordt om ergens aan mee te werken, dan loop je de kans dat je jezelf voorbij loopt!

Het is daarom natuurlijk wel erg belangrijk dat jij niet de oppasmoeder, de luizenmoeder, de leesmoeder en ook nog de moeder bent die op Koningsdag de kar trekt!

Voor je het weet ben jij de moeder die alles leuk vindt en denkt men dat ze jou er een plezier mee doen om je al die klusjes te geven!

Balans houden als het aankomt op assertiviteit en zelfvertrouwen

Mogelijk denk jij dat je moet veranderen door assertiever te worden. Dan krijg je juist dat beeld van die persoon die door de ander onherkenbaar wordt. Eén van de tips aan jou is dan ook: “Blijf jezelf!” Je bent uniek en met jouw gaven de moeite waard om te blijven wie je bent!

Wanneer jij accepteert van jezelf dat je mooi en slim genoeg bent, zoals je bent,  geeft dat meer zelfvertrouwen.

Als je meer zelfvertrouwen hebt durf je ook meer voor jezelf op te komen en uit te spreken wat jouw mening is wanneer daar naar gevraagd wordt.

teambespreking

Probeer duidelijk te zijn wanneer je iets gevraagd wordt, maar blijf vriendelijk zodat het nooit agressief over komt. Jouw mening telt en is zeker niet minder waard dan die van de ander.

Wanneer men niet gewend is dat jij ook een mening laat horen moet je jouw stem misschien letterlijk even aankondigen door inleidende woorden.

In een vergadering kun je bijvoorbeeld zeggen: “Ik zit er even over na te denken en ik heb misschien wel een oplossing voor dat probleem”.

Daarna kom je met jouw bijdrage. Wanneer je dat een aantal keren op die manier doet zal mens een volgende keer als vanzelf ook jouw kant opkijken!

Positieve bijdrage van assertiviteit, ook wanneer er kritiek wordt geleverd

Zolang je “alleen” je grenzen aan moet leren geven valt assertief worden misschien nog wel mee. Maar wanneer we met kritiek te maken krijgen wordt het moeilijker om op een assertieve, maar vriendelijke en positieve manier te reageren.

Ik denk bijvoorbeeld aan de functioneringsgesprekken waarbij meestal toch wel een kritisch nootje gekraakt moet worden. Je kunt je van te voren bewust zijn van de kritiek van je leidinggevende en je er op voorbereiden.

Het kan ook een donderslag bij heldere hemel zijn. Dan valt het niet mee om op een evenwichtige, rustige en positieve manier, assertief te reageren.

collega's in gesprek

Het is op dat moment voor jou ook belangrijk dat je voldoende zelfvertrouwen hebt ontwikkeld.

Je verstaat dan de kunst om bijvoorbeeld meer evenwicht te brengen in het onderwerp en juist de positieve kant van die eigenschap te laten zien.

Misschien wil je chef meer gedrevenheid en enthousiasme zien.

Jij kan dan zeggen dat je jouw taak serieus neemt en eerst je werk rustig wilt overdenken. Daardoor voorkom je dat je ondoordachte stappen neemt.

Laat je nooit uit het veld slaan door een kritische houding. Probeer rustig te blijven en op een vriendelijke manier een weerwoord te formuleren.

Wanneer assertiviteit en zelfvertrouwen vergroot kunnen worden

Misschien moet jij toegeven dat je te weinig voor jezelf opkomt en je te veel laat gebruiken door anderen die veel assertiever zijn.

Het kan ook zijn dat jij een laag zelfbeeld hebt en veelal denkt dat wat anderen zeggen veel beter en belangrijker is.

Mogelijk ben jij helemaal niet tevreden met jezelf en durf je daar zelfs niet helemaal voor uit te komen.

Je loopt wat mee met de anderen en laat je stem veel te weinig horen.

En misschien weet jij nog veel meer op te noemen van hoe je wél en niet zou willen zijn, maar je hebt geen idee hoe je assertiever kunt worden en meer zelfvertrouwen kunt krijgen.

Ik weet namelijk zeker dat jij gewoon een prachtig persoon bent en dat jij de moeite waard bent!

Via een psychotherapeut, die je naar jezelf laat kijken hoe je bent, ga je dat ook zien. Of via een online cursus Blijvend Zelfvertrouwen kun je dit ook leren en wordt het leven mooier en eenvoudiger.

Met behulp van deze cursus leer je positief naar jezelf te kijken, maar leer je ook om je grenzen aan te geven en positief en evenwichtig met kritiek om te gaan.

cursus zelfvertrouwen

Vanuit een dosis zelfvertrouwen kun je weer verder en wordt ook het leven met de ander zinvoller en meer in evenwicht

Ben jij op zoek naar meer Zelfvertrouwen?

logo met vertrouwen leven

Ontdek hoe jij je zelfvertrouwen kunt vergroten!

Ontvang meer info

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *