groep collega's

Zelfvertrouwen op de werkvloer

Gerda den Admirant Werken aan je zelfvertrouwen Reactie plaatsen

collega's in gesprek

Zelfvertrouwen op de werkvloer!

Veel mensen willen graag hun zelfvertrouwen op het werk versterken. Er wordt meer op tenen gelopen dan dat je denkt!

Sommige mensen zien er elke dag tegenop om hun bed uit te stappen om naar hun werk te gaan.

Het werk is niet leuk of gaat hen niet zo goed af; de collega’s vallen tegen en zijn niet aardig of negeren hen en het werk geeft niet de voldoening die ze dachten te krijgen.

Langzamerhand lopen ze richting een burn-out. Misschien herken jij je in deze beschrijving. Lees dan verder! Er kan verandering komen in deze situatie!

Oorzaken van te weinig zelfvertrouwen op de werkvloer

Je zag het helemaal zitten bij de sollicitatie: dit was de baan die bij je paste! Je had een opleiding gehad in die richting en de afstand woon- werkverkeer viel ook nog niet tegen. Het salaris was best aardig en je kon nog verder groeien.

De eerste tijd was je nog vol goede moed. Je ging er voor en deed het niet slecht. Het contact met de collega’s leek ook goed te gaan. Wel was er wat concurrentie in functioneren. Wie ging op de klanten af en wie moest de lastige klusjes opknappen?

Jij was net nieuw en je had het gevoel dat er veel jouw kant op gekeken werd. Misschien was dat niet helemaal zo, maar je was te onzeker om terug te kijken.

Op een gegeven moment zou jij niet meer de nieuwste collega zijn en zou een ander in jouw plaats die taken wel gaan doen. Toch viel het allemaal een beetje tegen. Je deed je uiterste best op het werk maar kreeg niet de waardering die je hoopte te krijgen.

Degene die jou moest beoordelen had al wel door laten schemeren dat hij wat aantekeningen had bij jouw manier van werken. Binnenkort heb je weer dat functioneringsgesprek. Heel goed ging het niet met de zaak. Er zou zo maar een ontslag boven je hoofd kunnen hangen.

Situaties van te weinig zelfvertrouwen op de werkvloer

Soms is geen enkele situatie hierboven beschreven op jou van toepassing. Het gaat gewoon goed, maar je voel je onzeker. Tijdens werkbesprekingen durf jij je ideeën, hoe goed ook, niet te uiten.

Later noem je jouw plan bij een collega. Een volgende keer wordt jouw idee door hem genoemd en gewaardeerd. Had je het maar zelf aan durven kaarten!

team bespreking

Je bent ijverig en je wordt gewaardeerd. Toch vraag je steeds meer van jezelf. Het is nooit genoeg. Doordat je te weinig eigenwaarde hebt overvraag je jezelf. Je wordt moe.

In plaats dat het werk je energie geeft vraagt het erg veel energie van jezelf en brandt je langzamerhand op en raakt je over vermoeid.

Misschien ben je als kind te weinig geprezen en bevestigd in wie je was en wat je deed en vertaalt zich dat nu in je werk. Toch is het niet hopeloos! Er zijn manieren om je zelfvertrouwen, ook op de werkvloer, te vergroten.

Zelfvertrouwen op het werk vergroten

Met een gezonde dosis zelfvertrouwen durf je het beste van jezelf te laten zien. Heb je dat niet? Je kunt er wat aan doen! Dit is één van de uitspraken van  psycholoog Robert Haringsma.

Hij zegt ook dat onze samenleving veel belang hecht aan succes en prestaties. Wanneer het echter even tegenzit kun je dat goede gevoel helemaal kwijt raken.

Zelfvertrouwen: prestaties en eigenwaarde

Het is daarom erg belangrijk om, ook wanneer je faalt, toch te weten dat je er mag zijn omdat je even uniek bent als de ander. Het is onmisbaar om een goed evenwicht te hebben tussen prestaties aan de ene kant en een gevoel van eigenwaarde aan de andere kant.

Prestatie en eigenwaarde worden ook wel genoemd: vaardigheid en waardigheid. Het goede nieuws is dat je het allebei kunt versterken. Het is niet gemakkelijk maar wel mogelijk!

collega's in bespreking

Door voldoende zelfvertrouwen ben je minder vatbaar voor psychologische problemen en kun je beter het beste van jezelf laten zien. Door meer zelfvertrouwen overtreffen mensen zichzelf en wordt er meer (werk)geluk ervaren.

Zelfvertrouwen als sleutel tot werkgeluk

Bedenk dat de meeste mensen wel eens aan zichzelf twijfelen. Niet alleen de mensen die uitstralen dat ze onzeker zijn, maar evengoed de mensen die het bijna uitschreeuwen: kijk eens hoe goed ik het doe!

Lastige situaties of ervaringen op het werk kunnen je gevoel van eigenwaarde een flinke deuk geven. Weet dat het dan heel normaal is wanneer je af en toe aan jezelf twijfelt.

Wankelend zelfvertrouwen wordt wel een probleem wanneer het je in je dagelijkse activiteiten en prestaties belemmert. Je twijfelt over bepaalde keuzes of over wat je wel en niet kunt.

Maar je gaat ook twijfelen aan je hele zelfbeeld en je gedachten. Je bent over jezelf vaker negatief dan positief en je bent onzeker over wat anderen van je vinden.  Dan wordt het wel een probleem dat je serieus moet nemen!

Wanneer  je jezelf in voorgaande beschrijving herkent is het belangrijk om hulp te zoeken bij een professionele coach of te zoeken naar een goede online cursus.

Er zijn verschillende mogelijkheden om binnen niet al te lange tijd met meer zelfvertrouwen door het leven te gaan en daarna ook meer geluk te ervaren in je werk. Ook is het mogelijk om dan beter om te gaan met faalangst en perfectionisme.

Kenmerken van voldoende of onvoldoende zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen is het geloof dat je in je eigen kunnen hebt; het vertrouwen dat je op eigen kracht taken aankunt en tegenvallers het hoofd kunt bieden.

Zelfvertrouwen is geloven dat je een kracht bezit die sterker is dan je angst.

zakenmensen in gesprek met elkaar

Met meer zelfvertrouwen ervaar je lastige situaties niet meer als problemen maar ziet ze als uitdagingen. Zelfvertrouwen werkt positief door in je leven. Hoe meer zelfvertrouwen en zelfrespect je hebt, hoe beter je je voelt. Ook je uitstraling wordt veel positiever!

De mate van  zelfvertrouwen die je hebt, hangt voor een belangrijk deel af van ervaringen uit je verleden. Steun en complimenten van anderen, zoals van je ouders en vrienden, hebben invloed op je zelfvertrouwen.

Zelfvertrouwen wordt gezien in je gedrag en je communicatie. Het is bijvoorbeeld te zien en te horen in je houding en je stem.

Onzekerheid  wordt ook vaak veroorzaakt doordat we kijken wat de ander van jou vindt.Vinden mijn collega’s me wel aardig? Hoe zal mijn manager reageren als ik dit zeg of dat doe?

Meestal komen die gedachten voort uit een gebrek aan zelfvertrouwen. We vertrouwen niet op onszelf maar zoeken bevestiging bij de ander. Maar dit gedrag versterkt juist weer het lage zelfbeeld.

Wat helpt bij het versterken van je zelfbeeld?

  1. Kleed en verzorg jezelf goed:  Trek iets aan dat past bij je functie maar waarin je jezelf ook prettig voelt.
    wees jezelf, je bent prachtig

     2. Leef en eet gezond:  Door gezond te eten en voldoende te bewegen laat je zien dat je jezelf belangrijk genoeg vindt en krijg je ook een beter gevoel

    3.Werk aan je houding:  Rechtop en een communicatieve vriendelijke open houding maakt een positieve indruk. Dat is goed voor je zelfvertrouwen.

   4.  Stel jezelf doelen en probeer nieuwe dingen uit :  Je daagt jezelf uit en dat geeft positieve energie. Je stapt uit de comfortzone. Dat kan wonderen den voor je zelfvertrouwen!

  5. Zorg dat  je jouw talenten en kwaliteiten in kunt zetten:  Zoek uit wat jouw sterke kanten zijn en laat die zien in werk, hobby of vrijwilligerswerk.  Dat geeft jou een goed gevoel en meer eigenwaarde. Onderzoek ook of je huidige werk wel voldoende bij je past!

  6.Wees niet te kritisch op jezelf:  Negatieve gedachten over jezelf belemmeren je om te groeien in eigenwaarde.

  7.Zoek een rolmodel: Wat is het geheim van die ander die zo zelfverzekerd in het leven staat? Bespreek dat zo mogelijk met hem of haar.

  8.Complimenteer anderen:  Het werkt vaak wederkerig. Door anderen te complimenteren ontvang je vaak zelf ook positieve reacties.

  9.Niet alles wat mis ging is negatief!   Bedenk altijd wat wél goed ging!.

 10.Ga met positieve mensen om:  Positieve mensen geven je energie! Je ontvangt stimulans en inspiratie! Je krijgt meer zelfvertrouwen

 11.Zoek hulp: Zoek ondersteuning van een coach, een collega of iemand anders die in jou gelooft.

 12.Geef jezelf complimenten en beloon jezelf:  Het ging goed vandaag en je zag er goed uit! Wees blij met jezelf en vier je stappen vooruit.

Als al het voorgaande niet helpt om je zelfvertrouwen te versterken…

cursus zelfvertrouwen

Natuurlijk kun je al deze tips niet allemaal tegelijk volhouden. Misschien wordt je wel moedeloos van alles wat je wél of niet moet doen en heb je helemaal geen energie om er zelfs maar aan te beginnen!

Dan is het moment wel aangebroken om deskundige hulp te zoeken. Bespreek je situatie met je partner, je vrienden of familie en daarna ook met je meerdere op het werk. Vraag hulp!

Op het werk zijn ze veel beter gebaat bij een jobcoach in te zetten dan een zieke collega die ze moeten uitbetalen!

Ik heb ook een goede online cursus gevonden op internet. Het is de Cursus Blijvend Zelfvertrouwen. In betrekkelijk korte tijd kan deze cursus mogelijk ook jouw leven veranderen.

Ook wordt deze verandering als blijvend gegarandeerd. Het kan goed zijn dat deze cursus jouw leven kan geven wat het momenteel mist!

Ben jij op zoek naar meer Zelfvertrouwen?

logo met vertrouwen leven

Ontdek hoe jij je zelfvertrouwen kunt vergroten!

Ontvang meer info

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *